perjantai 9. tammikuuta 2015

D-vitamiinilisä on kannattava ostos vauvasta vaariin

Asia, josta muistuttelen ihmisiä säännöllisesti: D-vitamiinilisät. Luulet ehkä saavasi D-vitamiinia tarpeeksi, mutta lue silti tämä merkintä ja harkitse asiaa uudelleen. Talvi on pitkällä, ja aikuiselle sopiva annos on yleisesti ottaen noin 50 mikrogrammaa vuorokaudessa.

1. "Syön monipuolisesti, en tarvitse vitamiinilisiä." 

Tämä ei auta D-vitamiinin kohdalla, sillä sen ensisijainen lähde on auringonvalo (jota ei tunnetustikaan täällä tarpeeksi saa). Vaikka söisit kalaa usein ja käyttäisit vitaminoituja maitovalmisteita, jää saanti silti pieneksi. Riisitauti pysyy poissa, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että saanti olisi kohdallaan. D-vitamiinilla on laaja vaikutus terveyteen: syöpiin, sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen, MS-tautiin, ym. Alhaiset D-vitamiinitasot nyt voivat aiheuttaa ongelmia vuosien päähän.

* Juhana Harjun kirjoittama kattava tiivistelmä "D-vitamiini ja terveys" (lähteet lopussa, joten ei kannata takertua siihen, että kirjoitus on julkaistu Suomen Terveysravinnon blogissa).
* Suomen Osteoporoosiliiton tiedotteessa todetaan: ”Helsinkiläisistä lapsista noin puolella on D-vitamiinipuutos jo vastasyntyneenä. Kouluikäisillä ja etenkin murrosikäisillä D-vitamiinipuutos on tätäkin yleisempää.”
* Yleistietoa paljon myös Terveyskirjastossa.

2. "Otan 10 mikrogramman (µg) lisiä. Eikö se suositusten mukaan ole riittävästi?"

Parempi sekin kuin ei mitään, mutta tuolla vahvuudella ei normaalisti päästä lähellekään optimaalisia tasoja. Tavoiteltavat D-vitamiinitasot ovat tutkimusten perusteella n. 80–100 nanomoolia litrassa (nmol/l); enemmän siis kuin mitä Suomessa pidetään "normaalina tasona". Tähän tasoon ei pääse ilman kunnollisia lisiä.

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA) määrittelee aikuisten ja nuorten turvallisen päivittäisen käytön ylärajaksi 100 µg/vrk ja pienten lasten rajaksi 50 µg/vrk. Voit siis huoletta syödä suuria lisiä. Olen itse syönyt vuosia 50-60 mikrogrammaa vuorokaudessa (kesällä hieman vähemmän) eikä haittoja ole ilmennyt. Päinvastoin: olen todella harvoin kipeänä. Hoikalle 2-vuotiaalle lapselleni annan 20-25 mikrogrammaa vuorokaudessa. Alle 1-vuotiaille vauvoille sopiva määrä on suositeltu 10 mikrogrammaa, mutta lapsen kasvaessa lisien vahvuutta tulisi lisätä.

2400 IU = 60 mikrogrammaa (mcg).
Aikuiselle yleisesti ottaen riittää siis, jos näitä ottaa yhden päivässä.
Esimerkiksi raskaana ollessa määrää voi nostaa silti 100 mikrogrammaan;
erityisesti jos on ylipainoinen.

* Asiaan perehtynyt lastenlääkäri Outi Mäkitie on esittänyt useasti toiveita suositusten nostamisesta 50 mikrogrammaan: Outi Mäkitien mielestä D-vitamiinia pitäisi antaa lapsille nykyisin yhtä paljon kuin 60-luvulla [jolloin siis suositus oli 50 mikrogrammaa].” (Lähde.)
* D-vitamiinin annossuositus perustuu virheelliseen tilastoanalyysiin: "Kirjoittajat toteavat, että D-vitamiinin liian pienellä päiväsaannin suosituksella on vakavia kansanterveydellisiä ja hoidollisia seuraamuksia ja että suositus tulee arvioida uudestaan." (Lähde.)

3. "Olen raskaana. En uskalla ottaa mitään ylimääräisiä lisäravinteita."

Höps. D-vitamiinin tarve vain kasvaa raskauden aikana. Suosittelisin jokaista raskaana olevaa syömään D-vitamiinia lisinä vähintään 50 mikrogrammaa vuorokaudessa, vaikka suomalainen suositus onkin vain kymmenen.

* "Yhdysvalloissa äskettäin ilmestynyt, odottavia äitejä hoitavien lääkäreiden oma julkaisu kertoo, että odottavan äidin pitäisi saada 100 mikrogrammaa päivässä, jotta lapsella olisi jo kohdussa D-vitamiinia veressä. 10 mikrogrammalla ei ole mitään vaikutusta, toteaa professori Paakkari." (Lähde.)
* On mahdollista, että 1. tyypin diabeteksen lisääntyminen liittyy D-vitamiinin vähäiseen saantiin raskausaikana. Erään tutkimuksen mukaan odottavan äidin matalat D-vitamiinin pitoisuudet ennakoivat lasten tavallista hitaampaa kehitystä. D-vitamiini ehkäisee myös raskaudenajan ja synnytyksen jälkeistä masennusta. (Lähde. Ei paras, sillä Tolonen itse kauppaa vitamiinilisiä, mutta tuolla on kyllä linkkejä alkuperäisiin tutkimuksiin.)

4. "Mutta kun D-vitamiinilisät maksavat niin paljon..."

Ehkä, jos niitä ostaa Suomesta. Minä – kuten todella monet muutkin suomalaiset – tilaavat niitä amerikkalaisesta iHerb.comista (lue kaupasta lisää täältä). Seuraavat linkit ovat ref-linkkejä eli niistä tulee ostoskoriin ensitilaajalle automaattisesti 5/10 dollarin alennus (ja itse saan pieniä rewardseja) – pelkkä linkin klikkaaminen ei kuitenkaan tuo minulle senttiäkään.

Nuorille ja aikuisille sopivat hyvin esim. Now Foodsin 2000 IU:n (50 mcg), Carlson Labs 2000 IU tai Healthy Origins 2400 IU:n (60 mcg) kapselit. Aikuiset voivat myös ottaa talviaikoina jopa 5000 IU:n (125 mcg) Healthy Origins tai Doctor's Best kapseleita. Pienille lapsille voi antaa esim. 1000 IU:n (= 25 mcg) D-kapseleita. Vauvoille tietenkin tippoja.

Suomessa myydään paljon tablettimuotoisia vitamiinilisiä, mutta valitse mieluummin D3-vitamiinia sisältävä öljykapseli, sillä imeytyminen saattaa olla parempaa.

Muista antaa D-vitamiinilisiä vauvojen lisäksi myös lapsille, jotka ovat ohittaneet vauvaiän sekä itsellesi! Myös vanhusten on erityisen tärkeää syödä lisiä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerrohan sinäkin mielipiteesi!