maanantai 23. helmikuuta 2015

Lapset (ja aikuiset) pois sokerikoukusta

Kun 1-vuotiaana lapset saavat luvan syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, ruoka muuttuu helposti epäterveellisemmäksi. Voisin avautua tähän esimerkiksi kasvisten vähäisestä käytöstä, liiallisesta suolan käytöstä ja epäterveellisten einesruokien ostamisesta, mutta tällä kertaa kuitenkin aiheena on sokeri: eräänkin tutkimuksen mukaan sokeria saa liikaa jopa 80 prosenttia suomalaislapsista. (Tämä merkintä on julkaistu aiemmin toisessa blogissani.)

Sokeriherkut ovat hyviä – eihän siitä mihinkään pääse. Jo pienet vauvat ovat mieltyneitä makeaan. Mutta valitettavasti sokeri on pelkkää turhaa energiaa ilman minkäänlaisia ravintoaineita. Suurina määrinä ja usein nautittuna se ei ole terveellistä, vaan muun muassa 1) vaurioittaa hampaita, 2) lihottaa ja lihominenhan tunnetusti lisää monia ongelmia, 3) rasvoittaa maksaa ja aiheuttaa siten terveyshaittoja. Maksassa syntyvä matala-asteinen tulehdus on haitaksi esimerkiksi sydämelle. (Katso lisää esim. Terveyskirjastosta.)

Joskus harvoin syötynä sokeri on ihan ok, mutta monissa perheissä lapset näyttävät syövän sokeria suuria määriä jo pienenä. Aamu- ja välipalaksi syödään sokerimuroja tai -jogurtteja, puistoissa on eväänä usein pillimehuja (miksei pulloon voi ottaa vettä?!), iltapuuron päälle heitetään lusikallinen sokeria, sokeria sisältäviä jälkkäreitä syödään monta kertaa viikossa jne. Miksi ihmeessä – koska ne menevät lapselle hyvin alas? On ymmärrettävää, että johonkin puolukkapuuroon lisätään hieman sokeria, mutta puhun nyt nimenomaan siitä, että sokeria lisätään ihan vain siksi, että ruoka oikeasti maistuu ihan (yli)makealta.

Me olemme pitäneet sokerin määrän hyvin vähäisenä taaperomme ruokavaliossa. Jo vauva-aikana valitsimme kaupoissa vain sellaisia valmissoseita, joihin ei ole lisätty hedelmäsokeria (enemmän kyllä sormiruokailtiin, mutta esimerkiksi puuroihin oli/on kätevää välillä lisäillä valmiita hedelmä- ja marjasoseita).

Satunnaisesti toki voi herkutella sokeriherkuilla (suklaa on oma paheeni!), kunhan arkena sokerin määrä on kohtuullinen. En suosittele sokerin korvaamista makeutusaineilla, vaan suosittelen lämpimästi totuttelemaan vähäisempään sokerimäärään.

edit: Myös WHO on juuri kehoittanut puolittamaan sokerin käytön (ks. esim. SK).

Miten vähentää sokerin syömistä?

1. Jogurttihyllyillä valitse vain maustamattomia jogurtteja / viilejä / rahkoja.
> Sekoita joukkoon marjoja, banaania tai muita hedelmiä paloina (tai soseita, joihin ei ole lisätty sokeria). Marjojen ja hedelmien sokeri on aivan riittävää. Oma suosikkini maustamattoman jogurtin joukkoon on tuoreet mustikat, mutta niitä ei tietysti ole saatavilla kuin loppukesästä. Tytön lempparia taas on banaani.

Tuoreet mustikat ovat parasta,
mutta niiden puutteessa pakastetutkin käyvät.
(Älä käytä ulkomaisia pakastemarjoja kuumentamatta eli keitä väh. 2 min.!)
Jos tarvitset makeutta, lisää esimerkiksi banaania tai mansikoita.

2. Jos haluat joskus puuron sijaan muroja, osta makeuttamattomia Talkmuru-täysjyvämuroja. (Omasta mielestäni nuo murot ovat pahoja, mutta lapselle ne ovat aina käyneet. Itse syön yleensä iltaisin puuroa esimerkiksi marjoilla maustettuna.)

Muroja saa makeuttamattominakin

3. Janojuomaksi vesi. Joskus voi toki ostaa täysmehua.
> Itse juon täysmehua aamulla ja illalla (yleensä laimennan sitä hieman vedellä), mutta tietenkin parasta olisi välttää mehuja kokonaan. Jätä limsat ja muut sokerijuomat vain erikoistilanteisiin.

4. Jos sokerihimo iskee, syö hedelmiä tai marjoja. Ruokarytmin kannattaa olla säännöllinen, sillä silloin ei tule niin helposti naposteltua pikkunälkään.

Alkuvuodesta kaupoista saa hyviä granaattiomenoita.
Hinta on suht korkea (nyt on ollut usein tarjouksessa 4e/kg),
mutta granaattiomenalla on paljon terveyshyötyjä!

5. Jos olet syönyt paljon sokeria ja päätät nyt vähentää, ensimmäiset päivät ovat vaikeimpia. Sokeri on koukuttavaa. Lopulta sokerinhimo alkaa kuitenkin vähentyä ja totut pian vähäsokerisempaan ruokaan. Kokeile vaikka!


Postausta ei ole toteutettu yhteistyössä minkään yrityksen kanssa.
Lue myös: Sokeriherkkuja päiväkotilapsille vain harvoin.