perjantai 23. lokakuuta 2015

"Kasvikset ovat niin kalliita, ja kun lapsikaan ei niistä tykkää"

1. Kasviksiakin saa edullisesti.

- Suosi kauden kasviksia, joita saa tarjouksista kohtuullisella hinnalla.
- Vähennä lihan määrää lautasella – kasviksetkin täyttävät kyllä vatsaa.

Esimerkkinä tämän viikon Lidlin mainoslehtisestä otettuja hintoja. (Joo, kaikkialla ei ole Lidlejä, mutta hevi-osaston tuotteita on usein hyvissä tarjouksissa myös muissa kaupoissa. Esimerkiksi viime viikolla kerroin siitä, että terveellistä lehtikaalia sai halvalla cittarista.)

Lanttua, porkkanaa ja punajuuria 0,69e/kg (23.10.15) Lidlissä tarjouksessa.
Ja esim. Prismassa näyttää nyt olevan normihinta porkkanoilla 1,05e/kg.
Kallista? Ei. Näistä saat jo paljon erilaisia ruokia/lisukkeita.
Esim. lanttua voi syödä raakana tai siitä voi tehdä lanttulaatikon.

Vinkki: pidä kasvisruokapäivä ainakin kerran viikossa. :) Lasagnesta voi tehdä kasvisversion; kasvissosekeitto ovat kevyt ja edullinen ruoka; kasvismunakas on helposti tehtävä ruoka; kokeile lihapullien sijaan falafel-pyöryköitä tai jauhelihapihvien sijaan kasvispihvejä; hyvin maustettu tofuwokki on hyvää vaihtelua, jne. On ihan supernaurettavaa, että esim. Helsingin koulujen kasvisruokapäivää on vastustettu.

Tofuwokkia nuudeleilla
+ kurkkua ja raakaa porkkanaa
(täältä löydät lisää arkiruokavinkkejä)


2. Kasviksia on todella paljon erilaisia. En usko, että voi olla niin, ettei joku henkilö tykkää juuri mistään niistä raakana tai kypsennettynä (keitettynä / uunissa paahdettuna / pannulla paistettuna).

Toiset ovat nirsompia kuin toiset, syystä tai toisesta. Esimerkiksi meidän lapsi syö mielellään monia kasviksia ja vain harvat ruoat jäävät lautaselle, mutta onko tämä vain perimästä kiinni? En usko niin. Perimällä on vaikutusta, mutta niin ympäristölläkin. Makuaistiltaan herkät lapset saattavat syödä uusia ruokia huonosti, mutta moniin erilaisiin makuihin kannattaa kuitenkin yrittää totuttaa nimenomaan lapsuudessa – tarjoa ruokaa useita kertoja, joskus se saattaakin yhtäkkiä alkaa maistumaan.

- Erilaisiin makuihin tottuminen alkaa jo sikiöaikana eli äidin tottumukset vaikuttavat lapsen mieltymyksiin. Odottavan äidin kannattaa syödä monipuolisesti jo siksi, että saa varmasti kaikkia tarvittavia ravintoaineita (muista kuitenkin lisäksi D-vitamiinia ja foolihappoa ravintolisinä!), mutta myös siis tämän asian vuoksi. Pahoinvointi voi toki rajoittaa tätä, mutta onneksi vain harvoilla se kestää koko raskauden. Itse rakastan valkosipulia, mutta raskausaikana jouduin käyttämään sitä vain vähän, sillä se aiheutti närästystä (no, myös lapsi kuitenkin tykkää siis valkosipulista). Lue esimerkiksi "Kokemusta ja perimää - herkkyys makuihin vaihtelee" (YLE) ja "Makuihin totutaan jo kohdussa" (Terve.fi). No, tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö nirson äidin lapsesta voisi tulla kaikesta tykkäävää tai toisinpäin.

- Pieni vauva saa erilaisia makuja myös äidinmaidon kautta. Syö monipuolisesti ja terveellisesti, jos ruoka-ainerajoituksia ei ole allergioiden vuoksi.

- Kun lapsi aloittaa kiinteät ruoat, sormiruokailu saattaa olla loistava ratkaisu. Meillä lapsi aloitti sormiruokailemalla eli kasvikset ja muut olivat alusta alkaen tunnistettavassa muodossa; ei vain epämääräisenä soseena. (Lue lisää vauvojen sormiruokailusta!) Kasvikset meillä ovat muutenkin lautasella erikseen, eivät siis pieninä paloina piilossa ruoan joukossa. Ruoan ulkonäöllä on merkitystä!

- Esimerkin voima on suuri, syö siis kasviksia itsekin positiivisella mielellä. Älä tee kasviksista numeroa; ne ovat ihan normaali osa ruokaa siinä missä esim. lihakin (eivät mitään turhia ylimääräisiä lisukkeita). Ihan kaikista ei tarvitse pitää, mutta ei vain voi olla niin, ettei tykkäisi juuri mistään kasviksista. Jos esim. keitetyt porkkanat eivät maistu, niin entä porkkana ihan sellaisenaan juuri kuorittuna tai raasteena?


Sormiruokailu oli kivaa.
Tässä N on 6 kk:n ikäinen – parsakaali maistui ja se maistuu nykyisinkin!

Pieni lista kasviksia (ja miten ne meillä lapselle kelpaa)

Porkkana. Meidän lapsen kestosuosikki raakana, mutta käy keitettynäkin.
Paprika. Kelpaa oikein hyvin lapselle. Vihannespaprikat meinaan... Chiliä on joissakin ruoissa mausteena pieniä määriä, mutta niitä ei ihan sellaisenaan syödä. ;D
Punajuuri. Lapsi tykkäilee kovasti! Ps. Käytä vain kypsennettynä. Äläkä ihmettele, jos vessatuotokset ovat punaisia hetken aikaa sen jälkeen... Ei vauvoille nitraattien vuoksi. 
Kirsikka- tai miniluumutomaatit. Lapsen suosikkeja myös! Syö sellaisenaan, mutta kivoja myös esim. suolaisissa piirakoissa.
Tavallinen tomaatti. Kelpaa lapselle, mutta ei niin hyvin kuin kirsikka-/miniluumutomaatit. Meillä käytetään tomaattia paljon myös paseeratun tomaatin muodossa kastikkeissa.
Kurkku. Perusjuttu salaatteihin ja leivän päälle. Hyvin kelpaa.
Lanttu. Raakana (paloina/raasteena) tai vaikka lanttulaatikkoon. Kelpaa lapsellekin. Ei vauvalle nitraattien vuoksi.
Pinaatti. Esim. pinaattikeittoon ja -kastikkeeseen sekä suolaisiin piirakoihin. Lapsellekin kelpaa! Ei vauvalle oksaalihapon ja nitraattien vuoksi.
Valko- ja punakaali. Kelpaa lapselle erityisesti raakana. Kypsennettynä en oikeastaan itsekään kaalia käytä (kaalikääryleet on hyviä kyl!). Harmi, että aiheuttaa helposti ilmaa vatsaan. :D
Parsakaali. Kelpaa lapselle hyvin – jo vauvana oli yksi suosikeista. Hyvä niin, oikein terveellinen!
Kukkakaali. Lapsi ei tykkää nykyisin (vauvana vielä söi ihan hyvin).
Kesäkurpitsa. Lapsi ei tykkää kypsennettynä eikä kauheasti raakanakaan.
Herneet. Raakana ovat ihan suosikkeja, kypsennettynä ei ihan niin herkkua.
Bataatti. Kelpaa lapselle. Aika vähän tulee silti käytettyä.
Lehtikaali. Kelpaa lapselle ainakin sipseinä. Muuta ei ollakaan siitä oikein tehty.
Ruusukaali. Hyvin vähäisessä käytössä. Lapsi ei tykkää tällä hetkellä.
Palsternakka. Aika vähäisesti meillä käytössä ollut, joskus on lapselle ainakin kelvannut. Pitäisikin varmaan ostaa ja muutenkin käyttää useammin...
Nauris. Ei ole juurikaan meillä käytössä ollut, ei muistikuvia lapsen mielipiteestä. Ei vauvalle.
Retiisi. Aika vähäisesti meillä käytössä ollut. Taisi lapselle viimeksi kelvata.
Maissi. Kelpaa lapselle. Mutta taitaa olla enemmän viljaksi luokiteltava.
Tankoparsa. Öömh, ehkä kerran vuodessa ostetaan. Ei tainnut mikään lapsen suosikki viimeksi olla.
Fenkoli. Hyvin vähäisessä käytössä meillä. Kypsennettynä ei ainakaan lapselle viimeksi kelvannut.
Pavut. Papuja pitäisikin käyttää meillä enemmän, aika harvoin ollaan siis käytetty.
Erilaiset salaatit (frisee-, tammenlehti-, jää-, tuli-, jne.). Kelpaa nykyisin lapselle, mutta ei nyt mitään suurinta herkkua kuitenkaan ole. Pienet lapset eivät salaatinlehtiä oikein osaakaan syödä, tai ainakin meillä vain pienempänä jäi suuhun pyörimään. :D
Tavallinen keltasipuli. Kelpaa ruokien joukossa lapsellekin.
Valkosipuli. Mausteena käytössä tuoreena ja kuivattuna, kelpaa lapsellekin.

Mitä kasviksia meiltä nyt kaapista löytyi?
Jääsalaattia, punakaalia, lehtikaalia, kurkkua, parsakaalia,
miniluumutomaatteja, porkkanoita, myskikurpitsa.
(Kurpitsa ja lehtikaali ovat kausituotteita = niitä ei yleensä meillä ole.)
**
Pakastimesta löytyi vihannessekoitus, pinaattia,
punajuurilohkoja sekä pikkuporkkanoita.
**
Sipuleita ja valkosipulia löytyy myös.

Tämä ei ole mikään täydellinen lista, sillä löytyyhän kaupoista muitakin. Mitä kasviksia teillä käytetään säännöllisesti ja mitkä ovat lapsen suosikkeja? Osallistuuko joku (joka ei normaalistikin ole kasvissyöjä) jopa lihattomaan lokakuuhun?

Hedelmät yleensä maistuvat makeutensa vuoksi lapsille, mutta eihän niistäkään kaikki kaikille kelpaa. Niistä voisi tehdä vielä oman postauksensa joskus. :p

 edit: Lue myös "Lapsi nirsoilee hyvästä syystä" (YLE / Marja Hintikka Live)

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerrohan sinäkin mielipiteesi!